Volksuniversiteit Alphen a/d Rijn

Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: KC017

Rembrandt en de Spaanse meesters

Rembrandt en de Spaanse meesters
Cursuscode: KC017

De Barok is een periode van spectaculaire kunst en architectuur. In Spanje was de kerk de grootste opdrachtgever. Murillo schilderde honderden lieflijke madonna’s voor de kerken in Spanje. Zurbarán en Ribera schilderden de ascese en het martelaarschap van kluizenaars en heiligen. Velásquez was hofschilder van Phillips de IV en portretteerde vooral de koninklijke familie. Maar in diezelfde periode werden in de Gouden Eeuw, in de Republiek der zeven verenigde Nederlanden, de opdrachten, als gevolg van de Reformatie niet door de kerken maar vooral door de rijke burgers verstrekt. Rembrandt schilderde veel taferelen uit het oude testament, maar niet in opdracht. Rijke burgers en schutters- gilden waren zijn belangrijkste opdrachtgevers. We zien de overeenkomst met het licht-donkercontrast als bindmiddel van de compositie, en het gebruik van diagonalen. Rembrandt en Velásquez kwamen beiden met hun vrijgemaakte toets op een opvallende manier tot realisme. Het Rijksmuseum organiseert in het najaar van 2019 (11 oktober t/m 19 januari 2020) de tentoonstelling Rembrandt – Velásquez, waarin ­topstukken uit de 17de eeuw uit ­Nederland worden samengebracht met meesterwerken uit het Prado in Madrid. ­Behalve Velásquez gaat het over werken van ­Murillo, ­Zurbarán en Ribera, die gecombineerd worden met werken van Rembrandt, Vermeer en Hals.

Dinsdag 12 november 2019
1 lezing van 2 uur aanvangstijd 20:00
Prijs: € 15,00
Mw. C.J.M. (Carina) Mathot
20:00 - 22:00
Locatie: Openbare Bibliotheek (klik hier voor de adresgegevens)
Inschrijving nog open >
C.J.M. (Carina) Mathot
C.J.M. (Carina) Mathot
Carina Mathot is beeldend kunstenaar, docente beeldende vorming, kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing. Zij volgde haar schilder/tekenopleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, waar zij tevens M.O. tekenen en kunstgeschiedenis studeerde. Zij volgde Internationale Masterclasses in Vlakglastechnieken aan de Academie in Maastricht. Zij specialiseerde zich in kunstbeschouwing door het volgen van het Colloquium Moderne Kunst, Mythologie en Filosofie aan de Vrije Academie, de Open Universiteit en de HOVO aan de VU te Amsterdam. Zij is gespecialiseerd in monumentale schilder– en glaskunst en werkt in opdracht voor bedrijven en overheden. Zij exposeert regelmatig in galeries in binnen- en buitenland. Carina Mathot geeft sinds 2007 Kunsteducatieve en Kunstbeschouwende lezingen bij Kunstinstellingen en Kunststichtingen’